The Happiness Factory Blog

woensdag 30 maart 2011

Geluk als een concurrentieel voordeel!

De economie in onze regio's, bestaat steeds meer uit service en dienstverlening dan uit echte maak-industrie. Dit is een trend die al een tijdje bezig is, en het ziet er niet naar uit dat deze trend zal omkeren.
Een gevolg hiervan is dat de economie ook steeds meer "kennis-werkers" nodig heeft dan echte "productie-handen".

Gelukkig is ons onderwijssysteem hier dan ook op voorzien, en dankzij alle hogescholen en universiteiten, en de enorme variëteit aan opleidingen en studiekeuzes, bereiden we onze hersenen tijdens onze studieperiode stevig voor.
We kweken intelligentie, we trainen onze technische inzichten, en we doordringen onze hersenen met centimeters dikke cursussen.
En gelukkig maar, want eenmaal we afstuderen, zullen we hier ook op gerekruteerd worden. We zullen tenslotte moeten fungeren als een "kennis-werker", dus kunnen we ook maar beter zien dat we alle kennis in huis hebben. En OK, we moeten dan nog wel ervaring opbouwen, maar dat is dan ook de reden waarom we een carrière voor de boeg hebben.

Is het dat?
Of spelen er toch ook nog andere zaken mee?

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat slechts 25% van de successen binnen je job gebaseerd zijn op intelligentie en technische vaardigheden.
En wat dan met de andere 75%?

De overige 75% is gerelateerd aan de mogelijkheden die je bezit om je op een positieve manier aan te passen aan de veranderende wereld: een optimistische houding, een sociaal vangnet creëren en stress eerder als een uitdaging aanzien dan als een bedreiging.

Dat een positieve ingesteldheid grote gevolgen kan hebben, hebben we al eens eerder beschreven in het blogje "Hoop doet leven...letterlijk!". (http://inspiflectie.blogspot.com/2011/03/hoop-doet-levenletterlijk.html)
Via een onderzoek van de Harvard University gericht op "positive psychology", komen er over datzelfde onderwerp nog meer interessante punten naar boven.
Zo werd een experiment uitgevoerd met 4 jarige kleuters die blokjes moesten stapelen. Voor het experiment werden 2 groepen gemaakt. De ene groep moest gewoon blokken stapelen. Aan de andere groep werd gevraagd om eerst aan het gelukkigste moment uit hun leventje terug te denken.
Het resultaat was verbluffend! De groep waarbij heel bewust een positieve ingesteldheid werd opgewekt, stapelde de blokken 50% sneller dan de andere groep!

Nu kun je denken dat kleuters iets minder complex zijn dan wijzelf (een kinderhand is tenslotte gauw gevuld), en dat deze resultaten dus niet zomaar door te trekken zijn naar de rest van de bevolking. Niets is minder waar. Hetzelfde experiment werd uitgevoerd met huisartsen, en de groep die een positieve mindset had, kwam opnieuw 50% sneller tot de juiste diagnose bij hun patiënten!
(leuk achtergrond detail: om de huisartsen in een positieve mindset te krijgen, kregen ze snoepjes...en ze mochten er zelfs niet van eten, want het suikergehalte zou ook wel eens de resultaten van het onderzoeken kunnen beïnvloeden --> zo'n positieve mindset opwekken, zit dus ook in kleine dingen)



Soortgelijke experimenten werden nog op verschillende publieken uitgevoerd, en telkens kwam er hetzelfde resultaat uit: de groep die een positieve ingesteldheid had, presteerde opmerkelijk beter.
In het geval van sales-mensen had dit verschil in mindset zelf een direct financieel gevolg: er werd 37% meer verkocht in de groep met de positieve mindset!

Uit deze experimenten blijkt dus duidelijk dat mensen beter preseteren wanneer ze gelukkig zijn. Dit is trouwens niet alleen op individueel vlak zo, dat geldt ook voor presteren in groep.
Zo werden volgende voordelen van gelukkige medewerkers duidelijk vastgesteld binnen "gelukkige bedrijven":
  • een lagere tunrover van het personeel
  • hierdoor meer werkzekerheid (voordeel voor de medewerker)
  • en een betere kennisbeveiliging (voordeel voor de organisatie)
  • betere prestaties en hogere productiviteit
  • het ontstaan van een veerkrachtige organisatie
  • minder burn-outs
  • en zoals al uit het sales experiment was gebleken, een hogere omzet
Als je nog niet helemaal overtuigd bent door de resultaten van al die verschillende onderzoeken, kun je altijd zo'n experiment op jezelf toepassen: zorg ervoor dat je jezelf in een positieve mindset krijgt, of dat je jezelf heel gelukkig voelt voor je aan een opdracht begint, en kijk hoe het je vergaat bij de uitvoering.
Ik ben er van overtuigd dat je veel beter zult presteren dan wanneer je een soortgelijke opdracht uitvoert met een negatieve of neutrale mindset!

Hier bewust op werken voor jezelf, maar zeker ook in het delegeren en/of aansturen van je medewerkers en collega's, heeft dus een direct economisch effect.
Op die manier blijken organisaties die bewust de positieve ingesteldheid en dus het optimisme en het geluk van hun medewerkers stimuleren, te beschikken over een rechtstreeks concurrentieel voordeel!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten