The Happiness Factory Blog

donderdag 3 maart 2011

Echte vriendschap is...

Wie de laatste dagen/weken eens heeft rondgekeken naar de reclameborden in het straatbeeld, zal ongetwijfeld affiches zoals de deze al wel gezien hebben:
Met zulke slogans maakt Proximus Generation momenteel reclame voor hun "Internet On GSM" product.
Daarnaast profileert Proximus Generation zich al veel langer als "de officiële sponsor van de vriendschap".

Deze permanente verwijzing naar vriendschap op elke hoek van de straat, samen met de wetenschap dat "connect..." (=vriendschapsbanden sluiten en dingen met die vrienden delen) nummer één staat in de top van vijf van meest invloedrijke acties om de Happy Planet Index te verhogen, maken dat ik me eigenlijk de vraag stel:
"Wat is vriendschap eigenlijk?"
En daarnaast ook: "Welke rol spelen de social media daar eigenlijk in?"

Met deze vragen in het achterhoofd ben ik op een zeer interessante presentatie gestoten:

Deze presentatie is origineel bedoeld voor webdesigners om hen meer inzicht te geven in wat vriendschap nu eigenlijk is, en hoe ze die logica kunnen gebruiken om de social media te verbeteren en beter te integreren in het dagelijks internet gebruik.

Vermits het een presentatie is van 224 slides neem ik even de vrijheid om het iets bondiger samen te vatten:

  • Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ons netwerk eigenlijk niet bestaat uit één grote groep vrienden. We brengen bewust of onbewust structuur in ons netwerk. De groepen hebben onderling weinig tot niets met elkaar te maken. De enige connectie ben jijzelf.
    Over het algemeen heeft ieder van ons 4 tot 6 verschillende groepen van "vrienden", en elke groep telt ongeveer tussen de 2 en de 10 personen.
    Hier ligt al een eerste aandachtspunt bij het gebruik van social media: wanneer je iets post, heb je een bepaalde doelgroep voor ogen. Nochtans kan heel je netwerk wel diezelfde post lezen. Dit kan soms tot eigenaardige discussies leiden.
  • Wat is de echte betekenis van het woord "vriend"? Op Facebook zijn we allemaal "vrienden", nochtans...
    In het onderzoek waar mensen hun sociaal netwerk uittekenden, gingen ze ook de groepen benoemen. Zo kregen er in totaal 342 groepen een naam. Slechts 12% van al die groepen bevatte de term "vrienden", en slechts 3% van al die groepsnamen kregen ook werkelijk de unieke naam "vrienden".
    Bovendien kregen 61% van alle groepen een totaal unieke naam. Dus zelfs al spreken we over "vrienden", dan nog zullen we ze anders benoemen. Het woord "vriend" heeft dus duidelijk een unieke betekenis voor elk van ons.
  • Een andere vaststelling is dat de mensen rondom ons een heel sterke invloed hebben op hoe we bepaalde merken, plaatsen, gebeurtenissen etc ervaren en beleven (lees daarvoor ook mijn vroegere blog ivm "Spiegelneuronen": http://inspiflectie.blogspot.com/2011/01/spiegelneuronen.html).
    Over de verschillende "vrienden"groepen heen, kunnen we dan ook nog eens een onderscheid maken tussen personen waar we sterke en zwakkere of misschien zelfs tijdelijke banden mee hebben.
    Mensen waar we sterke banden mee hebben, zijn de mensen waar we echt om geven, en die zorgen voor de emotionele steun doorheen ons leven. Andere onderzoeken hebben trouwens al aangetoond dat mensen met een aantal sterke vriendschapsbanden veel minder kans hebben op hart- en vaatziekten, en minder verkoudheden en griepjes oplopen! (daarover in een volgend blogje trouwens meer...)
  • Sterke vriendschapsbanden zijn dus enorm belangrijk voor ons algemeen welzijn! Dit zowel emotioneel alsook puur fysisch.
    De vraag is dan natuurlijk wel vanaf wanneer een "vriend" ook werkelijke een "vriend" is...
    Uit een bevraging van 3000 Amerikanen, blijkt dat men gemiddeld 4 "echte vrienden" heeft. Het merendeel van de bevraagden zat tussen 2 en 6 "echte vrienden".
    Het kan dus niet zijn dat je lang moet nadenken over wie deze personen zijn. Je kent hen door en door, en je hebt een oprechte interesse in hen. Je hebt trouwens ook geen social media nodig om met deze personen in contact te blijven. Met deze "echte vrienden" praten we, en zelfs nog wel op wekelijkse basis.
    Zo gebeuren 80% van alle telefoongesprekken steeds met dezelfde 4 personen. Sterker nog, 80% van alle Skype gesprekken worden gevoerd met steeds dezelfde 2 personen.
    Op deze "echte vrienden" vallen we steeds terug. Weer een ander onderzoek heeft aangetoond dat online gamers meestal gamen met hun "echte vrienden", en niet zomaar met gelijk wie op dat moment op het internet is.
  • Naast deze "echte vrienden" hebben we ook nog onze "zwakkere" vriendschapsbanden. Eigenlijk zijn dit eerder mensen die we kennen (dus kennissen). Hiermee communiceren we veel onregelmatiger en veel minder. Opvallend hierbij is dat we een fysische beperking hebben mbt het aantal personen waarmee we contact kunnen hebben. Onze hersenen zijn in staat om up-to-date te blijven over zo'n 150 contacten. We kunnen wel meer mensen kennen, al zullen we dan niet meer in staat zijn te weten en te onthouden wat er zich in hun leven afspeelt.
    Social media kunnen hier hun nut bewijzen. Ze gaan niet zozeer meer of beter banden creëren, ze zullen de bestaande connecties gewoon duidelijker maken.
  • Als laatste zijn er ook nog de tijdelijke contacten. Mensen die ons levenspad kruisen, even contact hebben, en terug verdwijnen.
    Via het internet komen we deze steeds meer en meer tegen. Denk maar aan een discussieforum waar je even met een paar personen van mening wisselt.
  • Vertrouwen is een absoluut sleutelwoord binnen vriendschap.Voor de tijdelijke contacten is dit heel duidelijk. Hoe meer vertrouwen iemand uitstraalt, hoe groter de invloed van dat tijdelijke contact zal zijn.
    Daarnaast speelt vertrouwen ook een gigantisch belangrijke rol binnen de andere groepen. Want het is uiteindelijk het vertrouwen dat we in elkaar hebben dat maakt dat iemand kan opschuiven van een zwakkere vriendschapsband naar een sterkere vriendschapsband, en uiteindelijke misschien wel kan doordringen tot de absolute kern van "echte vrienden".
  • Social media en dat "vertrouwen" gaan soms moeilijk samen. Dit omdat de social media geen onderscheid maken tussen de verschillende vriendengroepen die we in werkelijkheid hebben. Zo kunnen foto's van een stevig feestje misschien wel eens helemaal anders geïnterpreteerd worden door een andere "vrienden"groep.
    En dan moeten we ook nog opletten met het feit dat Google of andere zoekmachines de informatie vanuit de social media kunnen beschikbaar maken voor gans de wereld. Het vertrouwen kan dus heel snel en heel sterk geschaad worden. Met alle gevolgen van dien voor de "echte" vriendschap.

Het verdict is dus hard: Internet On GSM zal niet bijdragen tot echte vriendschap.
Onze echte vrienden kennen we, en daar communiceren we op een andere manier mee: we praten namelijk, en we praten regelmatig.
Vertrouwen is het sleutelbegrip naar die echte vriendschap. En vertrouwen bouw je op door je integer op te stellen, te doen wat je zegt, van je woord een erewoord te maken, en een echte en oprechte interesse te tonen.
Vertrouwen verlies je door de privacy te schenden, te weinig aandacht te geven, oppervlakkig te zijn in je contacten, en je woorden te laten vervallen in betekenisloze en holle uitspraken.
Hier speelt dus heel sterk het principe van de emotionele bankrekening mee: regelmatig een storting doen op de emotionele bankrekening van de mensen om je heen, zal jou uiteindelijk een mooie interest opleveren.
En die mooie interest zal bestaan uit echte en sterke vriendschappen die jou de nodige steun geven en jou zullen helpen in een gelukkig en gezond leventje!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten