The Happiness Factory Blog

vrijdag 31 augustus 2012

Leef 7,5 minuten langer door het lezen van dit blogje!

Eerder deze week belde ik een ex-collega op omdat ik hem had uitgenodigd om als 'proefkonijn' te fungeren voor mijn nieuwe Happiness@Work Survey. Het werd niet zomaar een standaard telefoontje tussen 2 personen die vroeger veel met elkaar hebben samengewerkt. Hij vertelde mij zijn persoonlijke verhaal over de gezondheidsperikelen die hij momenteel doormaakt, en alle kopzorgen die dat met zich meebrengt.

Even slikken om zo'n heftig verhaal te horen, en plotseling lijken dan je eigen dagelijkse probleempjes veel minder groot en relevant te worden.

Toch raar, niet? Waarom moeten wij als mens bijna altijd eerst een zeer ingrijpende gebeurtenis meemaken vooraleer we de écht belangrijke zaken van de bijzaken kunnen onderscheiden?

De wetenschappelijke term voor dit fenomeen is "post-traumatic growth".
Personen die een heel heftige levenservaring hebben meegemaakt, en daarna de "post-traumatic growth" ervaren, rapporteren meestal een of meerdere van volgende punten:

  • Mijn prioriteiten zijn gewijzigd - ik ben niet meer bang om echt te doen wat me ook echt gelukkig maakt.
  • Ik voel mezelf veel dichter staan tegenover vrienden en familie.
  • Ik begrijp en ken mezelf nu veel beter, ik weet nu wie ik echt ben.
  • Ik heb een nieuw gevoel van betekenis in mijn leven.
  • Ik ben veel beter in staat om me te focussen op mijn doelen en dromen.

Allemaal mooie en leuke punten zul je zeggen. Maar moet ik dan blij zijn met een traumatische ervaring (of er misschien zelfs op hopen)?
Dat zou wel heel erg zijn.

De reden waarom mensen zo'n post-traumatische groei doormaken, is omdat ze een genezingsproces hebben doorlopen dat hen niet alleen uit hun hachelijke situatie heeft bevrijd, maar hen in totaliteit sterker heeft gemaakt.

Een goed voorbeeld van zo'n genezingsproces dat je kunt inzetten wanneer het écht slecht gaat, is de "ALIVE" methode van Jeanie Cockell en Joan McArthur-Blair.

ALIVE staat voor:
Appreciate
Love
Inquire
Venture
Evolve
En deze woorden beschrijven dan ook ineens het volledige proces: als het écht slecht gaat, focus jezelf dan op het waarderen van datgene dat je nog hebt of nog kunt; deel en uit je liefde voor de personen die dicht bij je staan; blijf onderzoeken en aftasten waar je grenzen liggen, misschien kun je vandaag weer net dat ietsje meer dan gisteren; onderneem en zet stappen die je kunt zetten, misschien weet je niet waar je uitkomt, maar zet toch maar de stap; en de evolutie die je doormaakt is het resultaat en je beloning, + blijf zelf ook mee evolueren en leg de lat maar telkens een millimeterje hoger.

Wat er zich dan in werkelijkheid afspeelt als je volgens deze ALIVE-methode denkt en handelt op je zwartste dagen, is dat je voor jezelf 4 vormen van veerkracht aan het trainen en versterken bent:

  • je fysieke veerkracht: doe datgene wat je nog kunt, zonder je grenzen te hoog of te laag te leggen. Al is het niet meer dan rechtstaan en 3 stappen zetten, of je handen gedurende 5 seconden in de lucht steken.
    Fysieke activiteit en vooral niet stil zitten is extreem belangrijk, want elke seconde dat je niet stil zit, ben je actief je hart, longen en heel je lichaam aan het trainen!
  • je mentale veerkracht: blijf je hersenen gebruiken. Doe kleine oefeningetjes zoals precies 50 keer met je vingers knippen of vanaf 100 per 7 aftellen tot 0 (dus 100, 93, ...).
    Hiermee hou je je hersenen actief, en bereik je kleine doelen voor jezelf. Je bent dan eigenlijk je wilskracht aan het trainen.
  • je emotionele veerkracht: zorg dat je emoties blijven vloeien. Kijk bijvoorbeeld naar plaatjes van schattige baby diertjes.
    Hiermee stimuleer je positieve emoties zoals liefde. En wanneer je jezelf er toe dwingt om elke negatieve emotie te compenseren met 3 positieve emoties, dan zul je een enorme emotionele veerkracht opbouwen en gelijk welk probleem dat op je afkomt veel beter kunnen verwerken.

  • je sociale veerkracht: zorg dat je geconnecteerd blijft met de mensen om je heen. Schud bijvoorbeeld nu gedurende 6 seconden iemand de hand, of stuur snel even een smsje naar iemand om hem of haar te bedanken voor iets dat ze voor jou gedaan hebben.
    Dankbaarheid en aanraking zijn zeer belangrijke elementen om (letterlijk) in verbinding te blijven met die mensen om je heen. Zo krijg je sterkte uit je netwerk.
En wanneer je deze 4 vormen van veerkracht regelmatig traint en beoefent, dan kun je zelfs uit de meest donkerste perioden uit je leven sterker komen dan dat je ooit voorheen was. Het "post-traumatic growth" syndroom dus.

Heb je nu ook bovenstaande oefeningetjes werkelijk uitgevoerd?
Nog niet? Wel, doe ze even. Het vraagt niet veel tijd, en ze zijn zeer eenvoudig. Ik ben ervan overtuigd dat het je zal lukken.

Goed, wanneer je ze dan nu wel hebt uitgevoerd, dan mag ik je uitermate feliciteren met de 7,5 minuten die je langer zult leven!
Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wanneer je deze vier vormen van veerkracht heel regelmatig oefent en aanscherpt, je ongeveer 10 jaar langer leeft dan wanneer je helemaal geen tijd/aandacht besteedt aan deze vier vormen van veerkracht.
En laat ons dan even rekenen:
De gemiddelde levensverwachting in België bedraagt ongeveer 80 jaar. Als je dus gedurende die 80 levensjaren bewust je vier vormen van veerkracht oefent, dan win je elk jaar 0,125 levensjaar bij. 0,125 jaar komt overeen met 65700 minuten dat je per jaar kan verdienen. Dit komt dan weer overeen met 180 minuten per dag, 7,5 minuten per uur.
Elke uur waarin je dus deze vier vormen van veerkracht traint, zul je 7,5 minuten langer leven.

En jij hebt dat zonet gedaan, dus proficiat, je bent de trotse bezitter van 7,5 extra levensminuten!

En wat ga je nu met die extra tijd doen?

Doe vooral die dingen die écht belangrijk zijn. En laat je inspireren door de woorden van mijn ex-collega:
"Geniet van elke seconde van het leven, want het kan plots helemaal anders zijn. Geniet van elk moment, zelfs als je het even moeilijk hebt. Geniet van elk moment, zelfs als je denkt al van elk moment te genieten.

Of anders kijk je maar eens heel goed je hospitalisatieverzekering na, want pas wanneer je ze nodig hebt, weet je waarom je altijd al betaald hebt..."

Sterkte aan allen die het nodig hebben.




.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten