The Happiness Factory Blog

zondag 26 augustus 2012

Een leven lang leren

Waar was jij 2 jaar en 2 maanden geleden?
En wat was je dan aan het doen?
Als je nu datzelfde zou doen, zou je het dan anders doen?
Of om het anders te zeggen: wat heb je in de afgelopen 2 jaar en 2 maanden bijgeleerd?

Houd de antwoorden op deze vragen even in gedachten bij je. Ze komen nog van pas op het einde van dit blogje.

Laat me eerst even een verhaaltje vertellen over hoe mijn zoontje (Tjorben) mij vandaag weer fenomenaal verrast heeft:









Tjorben (mijn zoontje van 2 jaar en 2 maanden oud) is 's morgens zijn trein aan het zoeken. Het valt mama op dat hij iets aan het zoeken is, dus vraagt ze: "Tjorben, ben je iets aan het zoeken?".
Waarop Tjorben antwoordt: "Trein zoeken!"
En zoals steeds weet mama wel raad met zulke probleempjes, dus antwoordt ze: "Je trein ligt nog boven, ga hem maar halen."
Waarop Tjorben vlotjes de trap naar boven neemt om zijn zoektocht verder te zetten.
Papa (ik dus ;-) ) zit boven nog wat te rommelen, en ziet Tjorben ook heel gedreven zoeken. Dus vraag ook ik aan Tjorben: "Tjorben, zoek je iets?".
Waarop Tjorben opnieuw antwoordt: "Trein zoeken!".
Toevallig had ik die trein nog net de dag ervoor in de badkamer op de lavabo zien staan, dus zeg ik tegen Tjorben: "Je trein ligt in de badkamer."
Waarop Tjorben naar de badkamer gaat om rustig verder te zoeken. Ik hou hem nog wat in de gaten, en zie dat hij niet direct zijn trein gespot heeft. Dus roep ik hem nog achterna: "iets hoger kijken Tjorben, de trein staat op de lavabo".
Waarop Tjorben op zijn tipjes gaat staan, en met een brede glimlach op zijn gezicht zijn trein neemt, om er dan terug mee naar beneden te gaan.

Op zich niets wereldschokkends zou je denken.
Maar toen sloeg het bij me in zoals een bliksem: Tjorben maakt zich probleemloos verstaanbaar, neemt vlot de trap, kent heel het huis, verstaat en begrijpt al onze instructies, en heeft duidelijk ook zijn eigen "doelstellingen".
FENOMENAAL om dit te beseffen. En vooral wetende dat Tjorben er 2 jaar en 2 maanden geleden nog zo uitzag:

Op amper 2 jaar en 2 maanden tijd is hij gegroeid van een hulpeloos reflex-gedreven wezentje tot een heuse peuter die zelfstandig kan denken, handelen, redeneren, begrijpen en spreken!

En met dat in het achterhoofd, kom ik graag terug op de vragen en jouw antwoorden in het begin van dit blogje: Hoe sterk ben jij nog gegroeid en geëvolueerd in de afgelopen 2 jaar?

De evolutie van baby naar peuter en de transitie die daarmee gepaard gaat, hebben we allemaal meegemaakt. Dat is het bewijs dat we allemaal in staat zijn om zulke grote leerstappen af te leggen.
Dus als jij er behoefte aan hebt, weet dan dat je met een dagelijks beetje oefening op 2 jaar tijd een fenomenaal verschil kunt maken.
Dit geldt voor jezelf als persoon, en geldt zeker ook voor een organisatie die een omslag wil maken. 

Dagelijks een baby-stapje zetten, dit consequent en vol gedrevenheid volhouden, en jouw vooruitgang zal niet bij te houden zijn!
Treed in de voetsporen van Tjorben en de duizenden andere peuters, en start met een leven lang leren!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten