The Happiness Factory Blog

vrijdag 6 januari 2012

Hoe zit het met jouw goede voornemens?

De eerste week van het nieuwe jaar zit er bijna op.
Hopelijk heb je ervan genoten.

En heb je ook al eens terug achterom gekeken? Hoe is die eerste week verlopen?
Ben je al begonnen aan die goede voornemens die je jezelf had opgelegd voor het nieuwe jaar? Of heb je het toch nog even voor je uit geschoven?

Ben je er misschien vol goede moed ingevlogen? Maar ga je het dan ook volhouden?

Een beetje pijnlijke, en misschien ook wel licht negatief getinte vragen. Volgens de manier waarop ik de vragen formuleer, kun je er al uit opmaken dat ik er vanuit ga dat goede voornemens quasi per definitie niet waargemaakt zullen worden. En dat is uiteraard ook niet de bedoeling.

Als je dezer dagen even rondsnuffelt op het internet, vind je overal raad en tips om je goede voornemens te doen slagen.
De toegevoegde waarde om van mijn kant uit ook nog eens met een lijstje van tips & trics te komen om je goede voornemens waar te maken, zal dan ook gering zijn.

Ik zou het dan ook graag iets universeler willen aanpakken. Want waarom maken we eigenlijk goede voornemens? En waarom doen we dat dan precies bij de jaarwisseling?

Wat maakt de jaarwisseling nu zo bijzonder dat we dan net ons aan goede voornemens wagen?
Het feit dat zo'n jaarwisseling maar eenmaal per jaar voorkomt?
In dat geval is een decenniumwissel nog veel specialer, want dat komt maar eenmaal om de 10 jaar voor. Gaan we dan bij zo'n deceinniumwissel ook extra-speciale voornemens maken?
En als we dan toch op zoek zijn naar een speciaal moment, dan hebben we toch elke maand een maandwissel, of zelfs elke week een weekwissel. Ja, we hebben zelfs elke dag een dagwissel.
Of zijn dat soort overgangen niet speciaal genoeg?
Vergis je niet. Zelfs elke wisseling van een seconde is speciaal, want die ene seconde die nu net voorbij is, zal nooit meer terugkomen.

Ik dram misschien een beetje door, maar het punt dat ik wil maken, is eigenlijk heel eenvoudig: als we echt een verandering willen doorvoeren, of echt met iets nieuws willen starten, dan zijn er aanknopingspunten genoeg om dat te doen en kracht bij te zetten!

Maar daar wringt dan misschien net het schoentje: hoe sterk willen we eigenlijk dat onze voornemens werkelijkheid worden? Maken we misschien voornemens omdat het er een goed moment voor is, en misschien een beetje beïnvloed zijn door de sfeer, het moment en de sociale druk?
Maar wat als we "the morning after" wakker worden? Zijn we dan nog altijd even sterk overtuigd van dat goede voornemen?
En ben je nu - na een week - nog steeds even sterk overtuigd?

De antwoorden op al deze vragen maken dat je het stellen en vooral het realiseren van goede voornemens heel sterk kunt aanzien als 'change management': er moet een visie achter zitten die geloof uitstraalt, het eindresultaat moet aanlokkelijk zijn, er moet een 'sence of urgency' zijn,...
En zelfs al zijn al die zaken aanwezig, dan nog zul je met weerstand te maken krijgen. Je eigen inertie in dit geval. En ook je eigen weerstandverandering zul je moeten managen.

Kortom, je kunt je goede voornemens dus eigenlijk heel zakelijk als een eigen-veranderingsproject bekijken. Je kunt het dan ook heel projectmatig (stapsgewijs en gefaseerd) aanpakken. En bij een project hoort nu eenmaal ook een realistische planning, voorspoed en tegenslag.

Dus bepaal goede voornemens waar je écht in gelooft, die je écht wil realiseren, en geef jezelf dan de tijd die nodig is om het waar te maken.
Wanneer je er dan precies mee start, of welk aanknopingspunt je uitkiest, maakt dan op zich niet zoveel uit, zolang je er maar heel systematisch, overtuigd en stapsgewijs aan bouwt.

En zo ben ik via een omwegje toch in de valkuil van een paar tips & trics beland...


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten