The Happiness Factory Blog

zaterdag 21 januari 2012

Mura en muri in je eigen leven

De lezers van de maandelijkse nieuwsbrief van The Happiness Factory (http://www.thehappinessfactory.be/indexnewsletter.html) hebben de aankondiging over dit blogstukje al kunnen lezen: hoe sommige datumgrenzen ons nu net extra rust of extra stress opleveren.

Dat is trouwens het bizarre aan elke deadline, of elk afgesproken moment: het zijn uiteindelijk allemaal niet meer dan virtuele grenzen die we onszelf - collectief of individueel - opleggen.
En net doordat we ons die grenzen (te lezen als beperkingen) opleggen of laten opleggen, krijgen we soms extra stress of druk die er op dat moment helemaal niet hoeft te zijn.

In de filosofie van Lean Manufacturing (een pruductie-filosofie die vanuit het industriële leven komt en zijn oorsprong vindt bij Toyota in Japan), wordt dit mura en muri genoemd.
Laten we eens kijken wat dat precies is, en welke invloed ze op jouw leven hebben...



  • Mura is de Japanse term die gebruikt wordt voor 'unevenness' (in het Engels) wat zoveel betekent als 'ongelijkmatigheid'.
  • Muri is de Japanse term die gebruikt wordt voor 'overburden' (in het Engels) wat zoveel betekent als 'overbelasting'.

Als je dit nu toepast op je eigen leven, dan kun je dit als volgt interpreteren:
Je dagen verlopen niet allemaal gelijkmatig. De ene dag is al wat drukker dan de andere dag. Zolang daar geen al te grote pieken of dalen in zitten, is er op zich geen probleem. Wanneer je echter een héél drukke dag hebt, dan zul je al wel gemerkt hebben dat je echt moet rennen om alles gedaan te krijgen (als het je tenminste lukt om alles gedaan te krijgen). Op het einde van de dag voel je je dan ook moe.
Opnieuw, zolang het allemaal binnen de perken blijft, is er geen probleem. Af en toe eens een beetje spanning kan zelfs deugd doen.
Wanneer het echter "te" is, dan zul je je niet alleen moe voelen op het einde van de dag, dan zul je jezelf 'overbelast' voelen.
En dat is dus de uiting van mura en muri in je eigen leven.
Je hebt drukke en rustige momenten, en die variantie in alles wat je moet doen, geeft je ook een variantie in je belasting, met af en toe (of misschien heel regelmatig) overbelasting tot gevolg.

Nochtans kunnen we daar iets aan doen!
We hoeven die mura (ongelijkmatigheid) niet zomaar te ondergaan. Heel veel van die ongelijkmatigheid komt namelijk voort uit onze eigen opgelegde (virtuele) datum- of tijdsgrenzen!

Een persoonlijk voorbeeldje:
Op het einde van elke maand verplicht ik me er toe om de boekhouding van mijn zaak in orde te brengen. Ik werk ook met maandelijkse facturen, dus dat is ook een mooi moment om alle facturen op te stellen en te verzenden.
Tegelijk schrijf ik voor The Happiness Factory een maandelijkse nieuwsbrief, waarin ik mijn lezers een overzichtje wil meegeven van wat er zich in die maand allemaal heeft afgespeeld in en rond The Happiness Factory.
Eveneens op het einde van elke maand schrijf ik een voortgangsrapport om voor mezelf en mijn stakeholders een rapportage te kunnen voeren zodat we kunnen opvolgen of we nog op het juiste spoor zitten of niet.

Op zich lijken me dit allemaal heel logische stappen die iedereen wel zal herkennen.
Er zit echter een heel groot addertje onder het gras: dit zijn dingen die op het einde van elke maand samenkomen met het dagelijkse werk, en op het einde van elke maand dus een serieuze verhoging van de werkbelasting met zich meebrengen.
Er is dus duidelijk sprake van mura (ongelijkheid), want gedurende de maand doe ik hier niets aan, en op het einde van de maand komt het allemaal samen om daarna terug weg te vallen. Duidelijke pieken en dalen!
Bovendien is het ook werk dat toch wel wat aandacht, concentratie en tijd vraagt. Het brengt dus een hoge werklast met zich mee. Er is in die periode van het einde van de maand dan ook zeker sprake van muri (overbelasting).

De grote vraag is dan natuurlijk of dit ook echt nodig is?
En eigenlijk is het antwoord een heel duidelijke "NEE"!

Er zijn een paar wettelijke data die ik voor mijn boekhouding moet respecteren. Maar om die te respecteren hoef ik in principe helemaal niet te wachten tot de deadline nadert! Ik zou elke keer als ik een factuur ontvang, die ook direct kunnen inboeken. Of telkens wanneer ik werk heb afgerond, daar een factuur voor opstellen. Op die manier verdeel ik dat werk over de ganse maand ipv alles te laten samenkomen op het einde.

Voor de nieuwsbrief geldt net hetzelfde: een maandoverzicht hoeft helemaal niet gelijk te lopen met de kalendermaanden, en zeker niet als het einde van die kalendermaanden sowieso al drukker is dan de overige perioden. Net zomin als dat een weekoverzicht bijvoorbeeld altijd op vrijdag moet geschreven worden.


Voel je het bij jezelf dus ook dat je drukke en minder drukke momenten hebt, en/of dat je soms last hebt van overbelasting (of onderbelasting, want dat kan even veel stress veroorzaken!), dan ligt de oplossing heel dikwijls in het wegwerken van de mura en de muri in je leven!
Stel eens al je deadlines en datumgrenzen sterk in vraag. Hoogstwaarschijnlijk zijn er bij die eigenlijk niet echt strikt een reden hebben waarom ze precies op dat moment liggen. Dat zijn de zaken waarmee je kunt schuiven, waardoor je belasting veel gelijkmatiger wordt!

Dit is uiteraard heel duidelijk toepasbaar op een productieproces, maar is evengoed toepasbaar op je eigen leven! Want ons leven is ook een proces waarin allerlei zaken moeten afgehandeld worden.
Het komt er alleen op aan om die gelijkmatig te verdelen!



.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten