The Happiness Factory Blog

zondag 2 januari 2011

Geluk als cadeautje



De traditie wil dat er in mijn familie met Nieuwjaar cadeautjes worden uitgedeeld. En dit jaar heb ik een fantastisch cadeau gekregen: de Hoppediz fleece cover.


Voor zij die het niet kennen: het is een soort fleece dekentje voor een kindje dat in een draagdoek zit. Op die manier heeft het kindje het lekker warm in de draagdoek bij deze koudere temperaturen, en hoeft de dragende ouder ook niet te sukkelen met een nog half openstaande jas en sjaal.



Los van de omschrijving van deze cover, heeft dit stukje stof er mij terug toe aangezet om een wandelingetje te gaan maken met mijn zoontje in de draagdoek. Door de koude temperaturen, de sneeuw en het gure winterweer was dit weeral een tijdje geleden.

Tijdens ons wandelingetje viel het mij op in hoeveel huiskamers de TV staat te spelen. Dit deed me terugdenken aan een paar recent uitgevoerde onderzoeken. Enkele resultaten daarvan:

  • Peuters die op 2-jarige leeftijd veel TV gekeken hebben, scoren later minder goed voor wiskunde op school en op de leeftijd van 10 jaar bleken ze meer overgewicht te hebben en minder ontwikkelde sociale vaardigheden.
  • Jonge kinderen hebben 10% meer kans op aandachtsproblemen per uur dat ze per dag TV kijken.
  • Bij 14 jarigen bleken er vanaf 3 uur TV per dag duidelijke leerproblemen te ontstaan.

En alsof deze cijfers nog niet schokkend genoeg zijn, blijkt TV ook nog eens een negatieve invloed te hebben op ons geluksgevoel.
Onderzoek toont aan dat je persoonlijke geluksgevoel met 5% zakt per uur dat je per dag TV kijkt.

Met al deze wetenschap op zak, lijkt een wandelingetje met de draagdoek een veel leuker en beter alternatief!
En wanneer je dan ook nog weet dat "Actief zijn" de 2de plaats inneemt op het lijstje van zaken die de grootste positieve invloed hebben op ons geluksgevoel, dan hebben mijn zoontje en ik niet zomaar een draagdoek cover cadeau gekregen. Neen, dan hebben wij eigenlijk een pakketje geluk gekregen! En wat voor een mooier cadeau kan je nu krijgen dan dat?

Bij deze wens ik jullie dan ook allemaal een zeer 'gelukkig' en actief 2011 (zonder al te veel TV)!

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten