The Happiness Factory Blog

zaterdag 22 september 2012

Geluk is overal!

'Open happiness' van Coca-Cola, de 'happy happy days' van Seat, de smiley van Danone onder het logo, of de 'drink positive' van Lipton,...
Overal waar je kijkt zweeft er wel een vleugje van positiviteit en geluk.

Of je nu echt gelukkiger wordt van het drinken van cola, of hoe je positief moet drinken, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Dat is echter het punt ook niet.
Het gaat er om dat heel veel merken en veel personen breed in de maatschappij de trend naar een meer humanistische wereld waarin 'geluk' centraal staat herkennen en ondersteunen.

Stefan Sagmeister gaat nog een stapje verder. Hij heeft als kunstenaar geluk helemaal geïntegreerd in zijn werk. Het resultaat daarvan is "The Happy Show", een tentoonstelling die volledig in het teken van geluk staat en te bewonderen is in het Institute of Contemporary Art's in Philadelphia.



The Happy Show is niet zomaar een passieve kunsttentoonstelling. Het is meer een beleef-opstelling, gebaseerd op alle inzichten die er bestaan rond geluk. Wetenschap, kunst en beleving gaan hier dus hand in hand.

Zo is er een ganse muur met facts & figures over happiness:

Of een automaat die aantoont dat de meeste mensen zichzelf een score geven van 7 op 10 als antwoord op de vraag "Hoe gelukkig ben jij?". Dit is niet vooraf zo opgesteld, maar ontstaat stapsgewijs door de bezoekers:

'Happy Hands' die snoepjes aanreiken, omdat geven nu eenmaal het geluksgevoel verhoogt:

Of de veelbetekenende grafiek die aangeeft dat je niet gelukkiger zult worden met een hoger salaris:
Tenminste toch niet wanneer je over het knikpunt van ongeveer 61.000€ per jaar heen bent. De redenering die hier bij geldt is dat een nog hogere verloning ook hogere zorgen met zich zal meebrengen en daardoor je geluksniveau niet verder zal laten toenemen.

De kern van de ganse tentoonstelling bestaat er dus in om weetjes en inzichten op een aantrekkelijke wijze te delen met het grote publiek, en toch ook wel net die dingen aan te reiken waar je als bezoeker toch wel eens eventjes verder over gaat nadenken.
Een mooi voorbeeld daarvan is de thermostaat van het museum die zich voor de gelegenheid afvraagt voor wie hij nu eigenlijk de ruimte aan het verwarmen is:

Geluk heeft nu eenmaal ook een groen en duurzaam kantje (denk maar aan de Happy Planet Index: gelukkig zijn OK, maar ten koste van welke natuurlijke hulpbronnen?).

Zelfs de veiligheidsaanduidingen worden mee in de expositie opgenomen:

Geniet dus van jouw "exit" uit dit blogje, en open die deur voor een volgend geluksstapje!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten