The Happiness Factory Blog

zondag 2 december 2012

Wij willen het anders doen!


Een bedrijf oprichten in een zeer gesloten markt, en helemaal vanaf nul alles zelf opbouwen. Het lijkt alles behalve makkelijk. Nochtans bewijst Adam Van Elslander elke dag opnieuw dat het mogelijk is.

2 jaar geleden richtte hij AVE Productions op. Toen een eenmanszaak om zichzelf als werkkracht te verhuren voor het opbouwen van podia, licht- en geluidsinstallaties. Hij had al ervaring met de techniek en deze markt, maar kon zich niet langer vinden in de wijze waarop het personeel binnen de sector wordt ingezet. “Als je dan je eigen baas wordt, bepaal je zelf voor een groot stuk de spelregels”, dat was zo'n beetje zijn drijfveer om als zelfstandige aan de slag te gaan.

Ondertussen, en dat is dus nog maar amper 2 jaar later, werkt Adam dagelijks met gemiddeld 18 personen, en op piekdagen tijdens het festivalseizoen loopt dit op tot ongeveer 50 personen.
In 2 jaar tijd van 1 naar 18 à 50 personen doorgroeien, dat is geen toeval!

In een gesprek met Adam Van Elslander, manager van AVE Productions, kwamen we te weten hoe hij dit voor elkaar krijgt.


Ik ontmoette Adam in een Mechels café op de Korenmarkt. Met deze setting was het al onmiddellijk duidelijk dat dit geen normale business afspraak zou worden. Adam en zijn mannen treffen elkaar regelmatig in het café, en daardoor is deze plek zo'n beetje 'the place to be' geworden. Er worden informele contacten gelegd, namen worden uitgewisseld, en vroeg of laat rolt er misschien wel eens een opdracht uit.
Dit is ineens ook de ganse trend van AVE Productions: informeel, respectvol, en met heel duidelijke spelregels.

Adam en zijn crew hebben voor zichzelf een heel duidelijke visie van hoe het werk moet gebeuren en hoe er moet worden samengewerkt. Wijk je daar van af, of pas je niet binnen die cultuur, dan zal AVE Productions niets voor jou zijn. Er wordt altijd gekozen voor de sfeer, de cultuur, en het afwerken van de jobs. Al het overige kun je leren!

Dat die sfeer, de samenwerking, en de cultuur succesvol is, bewijzen ze met hun werk voor de grote Belgische festivals zoals Rock Werchter, Pukkelpop, maar evenzeer voor het internationaal gerenommeerde Tomorrowland en bijvoorbeeld ook voor Holiday on Ice in Moskou en andere buitenlandse projecten.
De binding met de klanten is dan ook iets waar heel veel aandacht naartoe gaat. Als er tussen de klant en iemand van het team een klik is, dan wordt die persoon naar voren geschoven als de contactpersoon en de teamleader van de ploeg.
Alle crew-leden zijn op zich in staat om deze rol op zich te nemen, maar het is de sfeer en de relatie die bepalend zal zijn wie bij welke klant het voortouw neemt.

AVE Productions kiest bewust voor een vrije en open cultuur waarin verantwoordelijkheid nemen een must is. De crew-members zijn onderverdeeld in 2 categorieën: de vaste medewerkers en de dagcontracten. Iedereen binnen zo'n categorie krijgt resoluut dezelfde verloning (met een klein verschil gerelateerd aan de wettelijke verhogingen qua anciënniteit). Om de gelijkheid nog verder te onderstrepen kunnen de teamleden ook regelmatig genieten van verschillende opleidingen.
Deze opleidingen dienen enerzijds om het team op niveau te houden, en anderzijds om het ganse bedrijf te versterken. Zo worden er ook opleidingen gevolgd die later wel eens voor een sterk concurrentieel voordeel zouden kunnen zorgen. Een voorbeeldje daarvan is dat nu de ganse crew gaat leren om muziekinstrumenten te plaatsen en te stemmen (backline). Momenteel voeren ze die activiteit helemaal niet uit, maar als ze het kunnen, kunnen ze zich hiermee opnieuw en verder onderscheiden van hun concurrenten, en zo ook die opportuniteit in hun voordeel laten werken.

Naast de gelijkheid binnen het team is er ook net heel veel aandacht voor elk individu. Niet door op financieel vlak bepaalde individuele bijsturingen te doen, wel door aandacht te hebben voor wat de persoon als mens in zijn totale leven gelukkig maakt.
Zo mag bijvoorbeeld iedereen zijn eigen werkkledij kiezen. Of wordt er met het opbouwen van de uurroosters volledig rekening gehouden met de inzetbaarheid die je zelf opgeeft. Wil je bijvoorbeeld binnenkort een lange vakantie nemen en daardoor nu wat extra werkuren sprokkelen, dan geef je die wens gewoon door. Of wil je voldoende family-time hebben, je vriendin verrassen of de grootmoeder bezoeken en je daardoor nooit op dinsdag wil werken of een extra vrije dag nodig hebt, dan zal daar rekening mee gehouden worden.
Dit past dan ook volledig in de overtuiging die Adam voor zichzelf en voor anderen gebruikt:
“Het leven gaat over tijd hebben!”.

'De mannen' weten dus heel goed waarvoor ze werken. Bovendien kunnen ze zelf mee de richting bepalen van waar het met het bedrijf naartoe gaat. Dankzij 3 formele evaluatiemomenten per jaar geeft iedereen aan hoe ze de afgelopen periode hebben ervaren, hoe ze nu in de wedstrijd staan, en waar ze het nog naartoe zouden willen brengen.
Uit zo'n evaluatie kwam bijvoorbeeld dat iedereen meer licht-, geluid- en videowerk wou uitvoeren. Dat werd dan ook prompt de focus voor de volgende periode. Bovendien ligt die focus dan niet alleen bij Adam zelf.
Klein beginnen en bewijzen dat je daar heel goed in bent, levert dan quasi automatisch de volgende opdrachten van dezelfde soort op.
Adam zelf stuurt ook mee op de wensen van zijn team door niet zomaar alle jobs aan te nemen. Geld is dus duidelijk niet de hoogste drijfveer binnen AVE Productions. Al is de spelregel wel dat iedereen een correcte verloning krijgt. En dat merken de teamleden zelf ook wanneer ze met concurrenten praten. Maar, geld zal je niet helpen wanneer je met zwaar materieel moet sleuren op een modderige festivalweide in de gietende
regen tijdens de opbouw van een feesttent. Op zo'n momenten zijn er andere zaken doorslaggevend. De sfeer, het teamgevoel, en de wil om het echt goed te doen, zorgen dan voor het echte onderscheidende vermogen.

Bovendien stopt het hier nog lang niet bij. “Je moet durven dromen!”, laat Adam me duidelijk verstaan. Een tweede vestiging oprichten in België en dan naar het buitenland trekken, zijn de vastberaden toekomstplannen van AVE Productions. Met vestigingen in verschillende continenten zullen ze dan ook in staat zijn om voor wereld tournees kort op de bal te spelen.
Daarnaast borrelen er ook nog ideeën om verder te gaan specialiseren in nieuwe technologieën, en zo de niche binnen een niche-markt op te zoeken.

Kortom, AVE Productions is zeer sterk op weg om hét basisidee “Wij willen het anders doen!” ook helemaal waar te maken, en zo aan vriend en vijand te bewijzen dat werken met personeel ook echt anders kan!


En wanneer je met jouw bedrijf en in jouw markt in de voetsporen wil treden van AVE Productions, houdt dan zeker rekening met de tips die ze jou nog meegeven:

  • Zorg steeds voor een goede binding met je klanten. Communicatie is een must! Onze mensen zijn niet zomaar werkkrachten, wij hebben een naam.
  • Het groepsgevoel en de sfeer zijn uitermate belangrijk, maar vergeet niet dat een groep steeds blijft bestaan uit individuen. Je moet dus aandacht hebben voor het geheel, en voor de individuele behoeften daar binnen.
  • Als manager ben je er om voor je mensen te zorgen. Vraag naar hun behoeften, luister er echt naar, en laat zien dat je er iets mee doet.
    Geef hen daarnaast ook voldoende vrijheid en vertrouwen om zelf invloed uit te oefenen op het geheel.
  • Zo maak je alles samen waar, en benut je de volledige kracht van gelukkige en volwaardige medewerkers!

Meer over AVE Productions: http://www.aveproductions.be

.

1 opmerking:

  1. Heb bij verschillende crewfirma's gewerkt, Dit is echt een uitzondering. Zeer professioneel, toffe collega's. Als u op zoek bent naar een ideale crewfirma is dit wel een must!!

    Giel

    BeantwoordenVerwijderen