The Happiness Factory Blog

zondag 22 april 2012

Geluk en winst

Een organisatie die er in slaagt om zijn werknemers volledig en volwaardig in te schakelen, is in staat om de wereld te veranderen!

Machines worden afgeschreven. Dat betekent dat de machine-waarde afneemt en er stelselmatig geld opzij gezet moet worden om die waarde op peil te houden. Mensen daarentegen zijn in staat om hun waarde te verhogen. Zij kunnen dus geld creëren.

De kracht van mensen overtreft alles. Maar hoe die krachten samenbundelen ten bate van het bedrijf?
Dat kan pas als er een bedrijfsdoel is dat ook een doel is of kan zijn voor de werknemers. Werknemers die een doel moeten realiseren dat henzelf koud laat, of dat hun eigen belangen schaadt: zullen die al hun kracht geven? Het vragen is het beantwoorden. Een bedrijf kan pas alles krijgen van zijn werknemers als deze er gelukkig van worden.

Geluk op het werk is dus een goede metric voor de inzet van mensen!

Maar hoe meet je dit? Het is duidelijk dat één metric hier geen antwoord op kan geven. De mens en het leven zelf zijn hier te complex voor.
Zoals steeds kun je hier lijstjes van maken. Volgende punten (afgeleid uit ‘Work, Happiness and Unhappines’ door Peter Warr, 2007) maken hiervoor een goed vertrekpunt:
  • Inspraak - Mogelijkheid om uw eigen werkpost en zijn omgeving te beïnvloeden.
  • Inzet - Mogelijkheid tot gebruik van vaardigheden en kennis. 
  • Nut - Extern uitdagende en haalbare doelen. 
  • Afwisseling - Variatie in werk- en omgevingsfactoren.
  • Herkenbaarheid - Duidelijkheid of voorspelbaarheid van de organisatie.
  • Sociaal contact - Contact met anderen. 
  • Financiën - Beschikbaarheid van geld. 
  • Veiligheid - Fysische veiligheid. 
  • Status - Gewaardeerde sociale positie. 
  • Directe chef - Ondersteunend en aanwezige leiding. 
  • Loopbaan - Zicht op loopbaanevolutie. 
  • Eerlijkheid - Fait gedrag van onderneming tegenover werknemers en omgeving. 
Bekijk dit lijstje niet als afzonderlijke punten. Alles hangt aan elkaar vast en alle elementen moeten ingevuld zijn op een behoorlijke manier. Het is dus geen keuzelijst.
Check deze punten in uw bedrijf. Laat ze bijvoorbeeld scoren door uw medewerkers en kijk waar u uitkomt.

Zoals steeds moet u niet op zoek naar het beste maar wel de weg naar het beste!
Dat betekent dat u deze metric – indien u het wil gebruiken – de volgende 10 jaar moet hanteren en verbeteren.


Door: Eric Schmitz
HST-LeanKMO




.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten