The Happiness Factory Blog

dinsdag 12 juli 2011

De wijsheid van de volksmond

Pieter Breugel schilderde de rijkdom van volksuitspraken al in zijn schilderij over spreekwoorden.
(een interactieve versie van het schilderij waar je de verschillende spreekwoorden kunt ontdekken, vind je hier: http://www.spreekwoord.nl/pieter_brueghel/brueghel_afbeelding.php)

Het leuke aan al deze uitspraken, gezegden en spreekwoorden is dat ze een absolute bron van waarheid bevatten, en tot op de dag van vandaag geldig blijven.
Een spreekwoord komt dan ook maar tot stand door generatie na generatie zichzelf bewezen te hebben, en overgedragen te zijn.

Meestal gebruiken we zulke gezegden, uitspraken of spreuken wanneer een gebeurtenis zich heeft voorgedaan, we deze herkennen, en dan maken we de link met de spreuk. Bijvoorbeeld: je hoort wat geruchten of dingen waar je niet helemaal zeker van bent, en dan maak je de link door te zeggen "Waar rook is, is vuur...".
Maar wat nu als we die logica eens zouden omdraaien?


Hiermee wil ik zeggen dat we dus niet op basis van een situatie die we vaststellen de link gaan leggen met een spreekwoord, maar eerder gebruik gaan maken van de wijsheden die in die spreuken zitten ingebakken.
Als we bijvoorbeeld opnieuw de spreuk nemen "Waar rook is, is vuur...", kun je hier dus uit leren dat je er maar beter voor kunt zorgen dat je geen "rook" maakt wanneer je het "vuur" verborgen wil houden. Door in deze omgekeerde richting gebruik te maken van de spreuken en gezegden, kunnen we dus beroep doen op wijsheden en ervaringen die jaar na jaar en generatie na generatie zijn overgedragen. Het is dus eigenlijk een heel eenvoudige bron van kennis/ervaring die we permanent ter beschikking hebben, en we daardoor onszelf kunnen behoeden om zelf ook in die val te trappen.

De grote "rocket science" zul je uiteraard niet in die spreuken terugvinden. De inspiratie en de inzichten die we soms nodig hebben om de dag door te komen, of onze persoonlijke hindernissen te overwinnen kunnen we hier hoogstwaarschijnlijk wel in terugvinden.
Het enige wat we hiervoor hoeven te doen is gebruik maken van de rijkdom van onze taal, waar heel veel ervaring en kennis zit ingebakken. En om die ingebakken kennis/ervaringen aan te boren, moeten we alleen even stilstaan bij wat we nu precies zeggen, en wat de achtergrond daar van is.

Taal is een gegeven dat heel langzaam evolueert, samen met gebruiken en de heersende tijdsgeest. De uitspraken en gezegden worden dan ook stelselmatig en vanzelf geüpdatet, waardoor je zeker bent dat je steeds een beroep kunt doen op juiste en relevante kennis en ervaringen.

Bovendien wordt die "collectieve kennis" je met de paplepel ingegeven (om het zelf even met een uitspraak weer te geven). We nemen die kennis en ervaringen dus op zonder er echt bewust bij stil te staan. En dat maakt het nu ook zo interessant. Want hoe kun je dat "principe" nu ook voor jezelf of je bedrijf toepassen?
Hoe kun je de ervaringen die jezelf - en iedereen rond je - borgen in een soort van collectief geheugen waarbij we ons zelfs niet meer bewust zijn dat we op die manier eigenlijk kennis aan het overdragen zijn?

Het antwoord zit in hoe de gezegden zelf tot stand zijn gekomen: ze worden doorgegeven, van de ene generatie op de andere.
En dingen doorgeven doen we het liefst op basis van verhalen. Soms verhalen van dingen die we zelf hebben meegemaakt (al dan niet een beetje aangedikt), of verhalen "van horen zeggen", soms zelfs sprookjes of imaginaire verhalen, gewoon om de dingen dan goed over te brengen.
En kinderen vinden het geweldig om te luisteren naar tot de verbeelding sprekende verhalen.
Maar waarom het beperken tot kinderen? Volwassen vinden dat ook nog steeds geweldig! Denk bijvoorbeeld maar eens aan alle verhalen die op café verteld worden.


"Storytelling" is dus een heel krachtig middel om ervaringen en kennis over te dragen en "op te slaan" in soort van collectief geheugen!

Ga er zeker eens mee aan de slag, en ontdek hoeveel kennis en ervaring er rond jou aanwezig is, en hoe leuk het is om die via een "verhaaltje" over te dragen of te ontvangen!
En in heel veel gevallen is er niet veel meer nodig dan je er even van bewust te zijn dat het vertellen van zo'n "verhaaltje" op café wel eens meer betekenis zou kunnen hebben dan gewoon zomaar een verhaaltje. Je bent dan namelijk aan het bouwen aan je eigen - en dat van ieder van ons - collectieve geheugen!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten