The Happiness Factory Blog

zondag 12 juni 2011

WYSIWYG

Voor diegenen die met HMI's werken zal de term WYSIWYG geen onbekende zijn.
Echter geen nood voor diegene die de term niet kennen, hier zal ik het toch in een ander daglicht gebruiken.
Laat me al eens eerst beginnen met met de term volledig te maken:
WYSIWYG = What You See Is What You Get
De term wordt in heel wat HMI's (HMI = Human Machine Interface) gebruikt om het de gebruiker eenvoudig te maken: hij moet namelijk geen interpretatie meer maken van de data van de machine. Wat hij te zien krijgt is namelijk ook wat hij uiteindelijk zal verkrijgen. Of om het even praktisch te maken: MS-Word werkt bijvoorbeeld WYSIWYG: de layout die je op het computerscherm ziet, zal ook de layout zijn die uiteindelijk op je blad komt bij het afdrukken.

Tot daar het technische. Nu kun je jezelf natuurlijk de vraag de stellen wat dat WYSIWYG-gedoe te maken heeft met geluk?
Wel, daar is het volgende filmpje een hele goede aanzet voor:


Zoals het filmpje perfect illustreert, is WYSIWYG dus absoluut geen overbodige luxe. We zitten heel de tijd mee te kijken naar de creatie, en slagen er toch niet in om te zien wat er voor onze neus ontstaat. Voor de artiest was dit echter al vanaf de eerste verfstreep duidelijk.
Dit is iets dat we dagelijks meemaken. Soms wordt het bewust in de hand gewerkt, of soms ervaren we het heel onbewust.

Als we het onbewust ervaren, uit zich dat meestal in het feit dat we volledig meegezogen worden in het onderwerp en er daardoor niet meer in slagen om afstand te behouden van de situatie. De mogelijkheid om te kunnen in- en uitzoomen op een probleem of situatie waar je mee te maken krijgt, is een heel sterk instrument om voor jezelf een uitweg uit het geheel te vinden.

Soms wordt zo'n situatie echter ook bewust gecreëerd. Het is dan spijtig genoeg niet altijd met de beste bedoelingen. Mensen die met een verborgen agenda werken hebben er bijvoorbeeld alle baat bij om je zand in de ogen te strooien.
Wanneer we echter op een gezonde manier veranderingen willen aanbrengen, hebben we er evenzeer of nog meer baat bij om kristalhelder en volledig zuiver met het onderwerp bezig te zijn.

Omstanders, medewerkers, betrokkenen,...iedereen heeft het gigantisch snel door wanneer je iets probeert aan te brengen waar je zelf niet in gelooft of volledig achter staat. Het is alsof mensen daar een zesde zintuig voor hebben.
Jammer genoeg zitten we hier een beetje in een negatieve cyclus, want omgekeerd voelen we wel wanneer iemand vol passie en energie datgene aanbrengt of verdedigd waar hij zelf volledig in gelooft, al heeft achterdocht en wantrouw toch heel snel de neiging om zich op te dringen.

Dus zelfs al ben je volledig overtuigd van je eigen stuk, zelfs al wil je een verandering alleen met de beste bedoelingen inzetten, dan nog zul je extra aandachtig moeten zijn om ook zo over te komen en vooral om zo over te blijven komen.
Je moet dus zelf volledig WYSIWYG zijn, altijd, overal en in elke situatie!

En dat is helemaal niets nieuws. Mahatma Ghandi zei al:
Be the change you wish to see in the world...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten