The Happiness Factory Blog

vrijdag 13 mei 2011

Wat we kunnen leren van Google, Facebook, Pixar, Flickr,...

Google, Facebook, Pixar, Flickr, ... allemaal klinkende namen.
En het zijn niet alleen de namen die zwaar klinken, het zijn ook de cijfers die spreken. Met elk enkele miljarden euro als omzet zijn dit gegarandeerd grote spelers.
De vraag die je jezelf dan kan stellen is hoe het komt dat zulke immense cijfers worden gehaald. Wat maakt deze bedrijven zo uniek? Of is het gewoon een orde van grootte die meespeelt?
Maar als het enkel het volume is dat deze cijfers genereert, hoe is het dan mogelijk dat deze bedrijven zo groot geworden zijn? Wetende dat zowel Facebook als Google oorspronkelijk opgericht werden door een paar studenten aan de universiteit (Facebook) of werden uitgewerkt in een garagebox (Google).
Bovendien gaat het er blijkbaar ook heel "anders" aan toe binnen deze bedrijven dan we gewend zijn van zulke mastodonten van bedrijven. Denk maar aan de beelden die we allemaal wel kennen van medewerkers die op hun skateboard door de gangen bollen. Of het Faceball spel van Flickr:

Faceball, a documentary from Face Ball on Vimeo.
En blijkbaar slaat het geheel ook wel gigantisch aan, want Google krijgt zo ongeveer een 5000 sollicitaties per dag te verwerken.
Dus wat maakt dit nu allemaal zo speciaal?
Kijken we naar het uiterlijke deel, dan zijn er al een hele reeks opvallende zaken. Even weergeven wat er zich allemaal afspeelt binnen een Google kantoor:
  • Er zijn meerdere restaurants die een enorme verscheidenheid aan voeding en smaken aanbieden, en al het voedsel is gratis voor de werknemers. En dit zowel voor het ontbijt, het middagmaal alsook het avondmaal.
  • Is het in de zomer mooi weer, dan wordt het voedsel daar op afgestemd, en is BBQ een dagelijkse gewoonte.
  • Bovendien wordt het ecologische karakter sterk benadrukt, want er wordt bijzonder veel aandacht gegeven aan producten uit de omgeving. In sommige gevallen gaan ze zelfs zo ver dat ze hun eigen groenten en fruit kweken.
  • Als je eet, moet je ook verbranden natuurlijk, en daarom zijn er ook fitnesscentra op het bedrijf aanwezig (uiteraard ook gratis voor het personeel, inclusief personal trainer).
  • Om het lichaam helemaal gezond te houden, is er ook de mogelijkheid om een massage te krijgen. Elke medewerker krijgt op z'n verjaardag trouwens een gratis massage aangeboden.
  • Wil je op een andere manier ontspannen, of heb je nood aan rust of focus? Er zijn verschillende ruimten voorzien die speciaal ingericht werden om jezelf eventjes helemaal van de buitenwereld af te schermen.
  • Naast al de lichamelijke aandacht, is er ook de mogelijkheid om je vuile was te doen in een speciaal daarvoor uitgeruste "waskamer".
  • En als je eens op verplaatsing moet zijn, dan neem je toch gewoon een van de elektrische of hybride wagens uit het wagenpark die voor iedereen toegankelijk zijn.
  • Om het dan ook nog helemaal compleet te maken, zijn huisdieren toegestaan...
En als je denkt dat dit allemaal ver doorgedreven Amerikaanse commerce is, dan moet ik je teleurstellen. Het meest extreme Google kantoor is dat van Zürich in Zwitserland. Dit kantoor werd met maar één doel ingericht: er voor zorgen dat de werknemers zich gelukkig voelen!
Zo zijn een glijbaan om tot in het restaurant te geraken, een gigantisch tropisch aquarium en een Victoriaanse bibliotheek weer een van de vele speciale voorbeelden.
Bij Facebook, of Pixar, gaat het er zeer gelijkaardig aan toe.

Op dit uiterlijk mogen we ons echter niet blindstaren. Onder deze buitenste laag zit een geweldige overtuiging in het kunnen en de creativiteit van de mens. Of zoals de CEO van Facebook (Mark Zuckerberg) het zegt:
"Be bold! Don't just make the conventional decissions, but think about how we can do something in a different way than anyone else, because what we are doing is different from what anyone else has ever done before."
Combineer deze overtuiging dan nog eens met een heel sterke - en vooral zeer eenvoudige - visie en overtuiging, en je staat gigantisch sterk. Zo communiceert Facebook heel duidelijk naar zijn werknemers toe "Make an impact!". En ze hebben daar dan ook talloze voorbeelden van: van mensen die via Facebook kinderen adopteren tot gehele revoluties die via Facebook tot stand zijn gekomen.
Elke medewerker heeft dan ook op een of andere manier zijn steentje bijgedragen om mogelijk te maken dat zulke kleinere en grotere wereld-veranderende zaken kunnen voorvallen.
Dit creëert een enorme passie onder het personeel. Een passie die uitgaat van een van de diepste verlangens van de mens: van betekenis kunnen zijn en je steentje kunnen bijdragen.

Daarnaast wordt er dan ook bewust ruimte gecreëerd voor eigen ideeën, fouten mogen en kunnen maken, opgevangen worden in een netwerk wanneer je even nood aan hulp hebt, en een opbouwende stimulans om elk idee te laten uitgroeien tot het hoogste en beste resultaat.
Het management (in de breedste betekenis van het woord) heeft hier dan een zeer ondersteunende rol. Een rol om mensen aan te moedigen om de kloof te zien, waardoor er steeds opnieuw verder gegaan kan worden dan we nu al staan.

Betekent dit nu dat we vanaf morgen allemaal op rollerblades met ons huisdier onder de arm en met een gekke hoed op naar ons werk moeten gaan?
Zeker niet! Het komt er wel op neer om je eigen cultuur op te bouwen die in overeenstemming is met wie je bent, en wat je wil bereiken.
Net zoals het doel van Facebook erin bestaat om te werken op en rond de intermenselijke connecties, passen ze datzelfde ook helemaal toe op wie ze zijn en hoe ze dan intern werken.
Datzelfde komt ook terug bij Pixar, de animatiestudio bij uitstek. Het draait hier allemaal rond creativiteit, plezier, sprookjes- en droomwerelden. En dat zie en voel je ook intern bij Pixar.

Dus dit is misschien wel de belangrijke les die we kunnen leren van deze bedrijven: echt en volledig "ZIJN".
Leef en beleef jouw visie in hard en nieren, en leef wie je bent!

En hoe het er bij Pixar aan toe gaat, dat wil ik zeker niet achterhouden:


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten