The Happiness Factory Blog

donderdag 10 maart 2016

"If you can dream it, you can do it"


Het is een bekende en motiverende uitspraak van Walt Disney.
Het is trouwens meer dan zomaar een uitspraak. Het is "tested knowledge", want Walt heeft duidelijk bewezen dat het kan ("Always remember that this whole thing was started with a dream and a mouse").

Het is een spreuk van een visionair persoon, die velen al geïnspireerd en geprikkeld heeft.
Het visionaire zit hem trouwens niet zozeer in de persoon, wel in de tastbaarheid van de droom.

Visualiseren, het heel concreet en tastbaar voorstellen van de droom, is een techniek die vooral in de sportwereld wordt toegepast. Hoogspringers die hun aanloop al volledig voor zich zien, nog voor ze één pas gezet hebben. Skiërs die hun afdaling perfect in gedachten hebben. Bobsleeërs die de piste tot in het kleinste detail uit hun hoofd kennen om op elk moment correct te kunnen anticiperen.

Ook ikzelf gebruik deze techniek: ik ben aan het trainen voor mijn eerste marathon, en heb mezelf al tientallen keren over de finishlijn "zien" lopen. En nu ik in mijn laatste voorbereidingsmaand zit, zal ik mezelf nog tientallen keren extra de eindmeet zien bereiken, mezelf nog heel frequent de laatste kilometers zien lopen, en zelfs al meerdere keren de start beleefd hebben.

Er zijn zelfs studies die aantonen dat je spiertoename kan krijgen door jezelf heel tastbaar een spierversterkende oefening in te beelden.
If you can dream it, you can do it.
Dit geldt ook op andere fronten. Wanneer je het jezelf ziet doen, in al z'n facetten, met kleuren, geuren en smaken om de droom helemaal levendig te maken, dan is de kans ook bijzonder groot dat je het resultaat zal bereiken.

Vanuit die optiek is de ontkennende vorm van de uitspraak van Disney misschien zelfs nog krachtiger:
If you can't dream it, you can't do it.
Wanneer je aan iets begint, en je "ziet" het eindresultaat niet, hoe kun je er dan succesvol in zijn?
Als je aan de toekomst bouwt, zonder die toekomst echt te doorleven en tastbaar in de vingers te hebben, hoe weet je dan welke richting je moet opgaan?
Wanneer je bouwt aan je eigen zaak, maar je kan jezelf het eindresultaat niet echt praktisch voorstellen, hoe kan je daar dan op doorpakken?
Wanneer je een presentatie gaat geven, en je voelt op voorhand de reacties van het publiek niet aan, hoe kun je er dan volledig in staan?

Kortom, "dromen" zijn veel meer dan zomaar de vluchtigheid die we er mee associëren.

Wat kun je hier nu concreet mee doen?
Het volgende item dat jij tot een succes wil brengen (een presentatie, een bouwproject, een sportieve uitdaging, een sollicitatie,...), tracht dat item vóór je er aan begint eens in alle diepte te visualiseren:
    • Hoe ziet het resultaat eruit?
    • Hoe reageert het publiek of de omstaanders?
    • Hoe voelt het voor jou om daar te zijn?
    • Hoe voelt het succes aan?
    • Wat doe jij precies? Welke kledij draag je? Welke woorden gebruik je?
    • ... => hoe concreter, tastbaarder en levendiger je het jezelf kunt voorstellen, hoe duidelijker het "droombeeld", hoe groter de kans dat je het zal bereiken.
Laat hieronder als reactie gerust weten wat jouw visualisatie je heeft opgebracht.

En als je graag eens wil komen "dagdromen" bij The Happiness Factory (om bijvoorbeeld je droombeeld nog scherper te krijgen), dan ben je van harte welkom!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten