The Happiness Factory Blog

dinsdag 29 december 2015

Wat trainen voor een marathon ons leert om succesvoller in het leven te staan (deel II)


Zoals je al weet uit mijn eerdere post "Marathon inzichten (deel I)", ben ik mezelf aan het voorbereiden op mijn eerste 42,195 kilometer.
Dat schenkt me tijdens de vele loopuurtjes heel wat denk- en reflectietijd. De inzichten die ik daar in opdoe, deel ik graag met jullie. 
Dus hierbij mijn tweede deel Marathon-inzichten:

1) Het draait allemaal om consequentie
Consequentie, vasthoudendheid, het pad blijven waarmaken waarvoor je gekozen hebt, er voor blijven gaan,...
Trainen voor de marathon valt me soms best zwaar: om 20u30 toch nog aan een training beginnen omdat de rest van de dag helemaal vol zat met andere zaken; 2 uur van m'n zondag opofferen voor een lange duurloop terwijl de kindjes thuis op me zitten te wachten; tegen de wind opboksen terwijl hij fluitend langs m'n oren piept; in een overvolle agenda toch nog die paar extra uurtjes vrij maken om de trainingen af te werken;...
Het draait dus echt wel om de consequentie en de volharding om er telkens opnieuw voor te kiezen om weer de volgende stap te zetten. Dat geldt trouwens niet alleen voor het trainen voor een marathon. Dat geldt voor alles wat je wil bereiken!
Wil je een stap zetten in je persoonlijke ontwikkeling, of wil je een stap zetten in je carrière, dan zal je er vooral mee bezig moeten zijn. En wanneer ik er in slaag om een paar uurtjes extra per week vrij te maken voor deze trainingen, dan ben ik er van overtuigt dat jij dat ook kunt voor datgene wat jij écht wil bereiken!

2) Alles begint bij de juiste 'mindset'
Een paar jaar geleden was ik mezelf aan het voorbereiden op de Night Run, een nachtelijk loopwedstrijd van een dikke 12 kilometer. Toen ik tijdens die voorbereidingen een 10 kilometer moest lopen, viel dat echt niet mee. Voor mij was dat ver en uitputtend.
Afgelopen weekend zat er een 21 kilometer in mijn trainingsschema, en na iets meer dan 10 kilometer betrapte ik mezelf op de aangename gedachte "och, kijk nu, ik ben al halfweg!", waarna ik vlotjes verder huppelde.
Wil dat dan zeggen dat ik momenteel zodanig conditioneel sterk sta dat ik een 10km zomaar eventjes kan meepikken? Helemaal niet, want soms kijk ik nog meer op tegen een simpele 8 kilometer die ook in het schema staat.
Alles hangt er dus maar vanaf met welke ingesteldheid ik kijk naar datgene wat voor me ligt. En opnieuw is dat iets dat niet alleen bij looptrainingen zo is!
Hoe kijk jij naar het volgende brokje 'werk' dat voor je ligt? En hoe bereid je jezelf voor om je volgende stap toch ook weer aangenaam en leuk te maken?
Want hoe jij over dingen denkt en er naar kijkt, bepaalt jouw realiteit. Dus als jij andere dingen in de wereld wil zien gebeuren, verander dan je eigen kijk op de zaken!

3) Alles went
Afgelopen zomer heb ik m'n lichaam laten wennen aan de afstand van een halve-marathon. Maar toch ging een 20 of 21 kilometer lopen niet zomaar onopgemerkt voorbij. Uitgehongerd en met lood in de schoenen kwam ik terug thuis. Ondertussen is mijn lichaam al heel wat meer volume gewoon, en kom ik een halve-marathon al zonder al te veel opmerkelijkheden door.
Datzelfde heb ik ook elke keer vastgesteld in de periode na de geboorte van onze kindjes. Wanneer mijn vrouw en ik nu terugdenken aan de belasting die telkens op ons viel in de eerste weken/maanden na de geboorte, dan vragen we onszelf nog steeds af hoe we dat 4x voor elkaar hebben gekregen. En toch, we zijn er telkens door gekomen.
Ook dat is dus weer iets dat breder gaat dan de marathon: alles went.
En daarmee is de cirkel rond, want het is je consequentie en vasthoudendheid die je vanzelf in een nieuw ritme brengt, met nieuwe patronen, nieuwe gewoonten, nieuwe rituelen, en nieuwe tradities. 

Het went dus, en dat is zeker ook zo voor jouw volgende stap!



Wil je zelf ook iets (groots) realiseren en een positieve invloed hebben op jouw wereld?
Connecteer dan met The Happiness Factory en laat je verder inspireren, of contacteer me rechtstreeks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten