The Happiness Factory Blog

vrijdag 29 november 2013

De schoonheid van consultancy

Twee weken geleden lanceerde ik de blog “STOP met investeren in consultants!”. Deze blog heeft onwaarschijnlijk veel stof doen opwaaien. Velen hebben er onderling over gesproken, de blog werd meerdere keren doorgemaild – hoogstwaarschijnlijk met vermeldingen als “ *verontwaardigd* moet je dit eens lezen…” – en vooral via de fora van LinkedIn is er bijzonder veel discussie ontstaan.
Zoveel discussie dat ik mij genoodzaakt voel om er een vervolgblog aan te wijden.

Niet dat ik mijn mening wil herzien. Want ik sta nog steeds steevast achter wat ik origineel geschreven heb. Wel om het verhaal in een bredere context te plaatsen.
Want zoals het hoort wanneer je eens lekker een knuppel in het hoenderhok wil smijten, is in de originele blog één deel van het verhaal lekker uitvergroot neergezet.

Hier enkele bedenkingen binnen een bredere context…

Wat me vooral getroffen heeft in de vele reacties die ik gekregen heb, is de passie en de wil om het goed te doen. Heel veel consultants, en ook overtuigde consultancy “aankopers”, gaven een diepe blijk van medeleven met de klant: alles in het werk stellen om het beoogde resultaat te bereiken; echt willen meedenken en meewerken met de klant om zijn doelstellingen waar te maken.
Heel mooi om deze positieve kant van de consultancy ook eens aandacht te zien krijgen.

Vooral omdat er toch nog steeds een cliché-beeld leeft rond consultancy, namelijk: “een consultant leent jouw horloge om je te vertellen hoe laat het is, waarna hij je horloge bijhoudt als betalingsmiddel”.
Iets dat helemaal haaks staat op de betrokkenheid, passie en empathie die ik in de vele reacties heb mogen voelen. Dan toch vreemd dat zulk cliché-beeld bestaat (en blijft bestaan).
Komt dat dan echt door die paar slechte ervaringen die sommige bedrijven met consultants hebben gehad? Of zijn de reacties die ik heb gekregen enkel afkomstig van de “goede” consultants? Of is het eerder een beeld uit lang vervlogen tijden met een compleet ander wereldbeeld?

Ja, het wereldbeeld zal zeker meespelen. De voorspelde trend is nu eenmaal dat grote bedrijven steeds kleiner zullen worden, en dat steeds meer gespecialiseerd personeel (zoals bijvoorbeeld ingenieurs) op zelfstandige basis door het leven zullen gaan.
Niet meer aangesloten in vast dienstverband bij één werkgever, maar hun specialistische expertise koppelen aan tijdelijke organisatievormen om gezamenlijk een bepaald doel of resultaat te behalen.

Vanuit die kijk zullen er dus steeds meer “consultants” op de markt komen. Want een consultant is tenslotte toch niet meer dan iemand die los van een bepaald dienstverband een bepaald advies neerlegt bij een klant. En dat kan heel divers zijn.

Dit geeft mensen echt de gelegenheid om zich ten volle te focussen en specialiseren op dat vakgebied waar ze het echt warm van krijgen, en zich vanuit die expertise kunnen verbinden aan die onderwerpen/projecten/klantvragen die helemaal op hun lijf geschreven zijn.

En wat is er nu mooier dan dat?

Mijn persoonlijke passie – die ik dan ook met The Happiness Factory neerzet - zit volledig in het versterken van personen en teams van binnen uit om alzo heel preventief te werk te gaan.

Wil ik daarmee zeggen dat elke andere vorm van consultancy slecht is? Helemaal niet, zolang er kopers zijn, is er een markt. Het is gewoon een invulling die vanuit iemand anders z’n passie zal moeten voortvloeien. En zolang we allemaal datgene opnemen waar onze energie het meest van gaat stromen, dan kan dat alleen maar één grote verrijking zijn voor ieder van ons en voor de economie!

Dus ja, ik geloof in “Legoland”, waar veel bedrijvigheid is en iedereen vrolijk en met een ‘big smile’ op z’n gezicht rondloopt. Doet wat hij/zij graag doet, en elkaar helpt om dat te verwezenlijken/verder te zetten.
Een beetje utopisch?
Ongetwijfeld, maar … “always aim for the moon, even if you miss, you’ll land among the stars”.

Als ik dus mensen tegen de borst gestoten heb door in de originele blog weinig genuanceerd mijn passie voor het preventiewerk te uiten, dan bied ik daar mijn excuses voor aan. (al zou een zeer genuanceerde uiteenzetting veel minder reacties hebben opgewekt, waardoor ook de mooie en klant-gedreven kanten van de consultancy niet naar boven gekomen zijn)
Ik hoop alleen wel dat ieder met even veel energie en passie zijn/haar deeltje van het consultancy vak blijft opnemen als de hevigheid waarmee het stof de afgelopen weken is opgewaaid. Want enkel vanuit zo’n gedrevenheid en positieve insteek zullen wij – als één groep van collega’s – ons gezamenlijke doel, namelijk meerwaarde creëren voor eindklant en economie, kunnen waarmaken, zowel preventief, curatief als zorgend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten