The Happiness Factory Blog

maandag 22 augustus 2011

Het geluk in een hashtag #


Pukkelpop 2011, een ravage en een ramp.
Er wordt nog steeds hevig gediscussieerd of er dingen zijn misgelopen of niet, of het overroepen is of niet, of er iemand iets verweten kan worden of alles volgens de juiste voorschriften is gelopen,...
In zulke discussies wil ik me niet mengen. Dat laat ik aan de deskundigen en aan de aanwezigen om daarover te kunnen oordelen.

Waar ik het wel over wil hebben, en wat ik wel zelf van zeer nabij heb mogen meemaken, is de overweldigende solidariteit die direct na het verspreiden van het nieuws op gang is gekomen.
Dit was werkelijk IMPRESSIONANT!

Dat Social Media heel krachtig zijn, hebben ze al bewezen door revoluties te veroorzaken en dictators te verdrijven. Nu hebben de Social Media - en met name Twitter - zich getoond als een zeer "sociaal" en solidair hulpmiddel.

De netwerken van de GSM operatoren waren overbelast door de duizenden mensen die trachten te bellen, gebeld te worden, of te sms'en. Het dataverkeer was echter nog wel mogelijk, waardoor toegang tot Twitter vlot ging.
Bovendien was er de hulpactie van de omwonenden van het festival om hun WIFI verbindingen open te stellen, zodat iedereen toegang had tot internet om via die weg hulp te vragen, hulp aan te bieden, of te communiceren over de toestand.

Hashtags (#) op Twitter zoals #hasselthelpt verschenen dan ook massaal om festivalgangers op te vangen die geen onderdak meer hadden. Vanaf de uittocht op gang kwam, en er meer en meer mensen het festivalterrein verlieten om terug huiswaarts te keren, zag je de hulpstroom mee verschuiven door het land met hashtags zoals #brusselhelpt, #genthelpt en #antwerpenhelpt om ook daar gestrande reizigers op te vangen.

Daarnaast verschenen er ook heel wat tweets met #ppok, om de buitenwereld te laten weten dat je ongedeerd het verwoestende onweer was doorgekomen.

Mobile Vikings zette zijn gebouwen open, en verstrekte ook daar gratis internettoegang, zodat na een eerste evacuatie, er opnieuw een stand van zaken kon verspreid worden zonder de GSM netwerken nog meer te overbelasten.
Internettoegang aanbieden is dan ook blijkbaar een nieuwe vorm van hulpverlening bij rampen!

Want als het al niet alleen was om hulp te vragen of aan te bieden, of om de buitenwereld te laten weten dat je OK was, dan fungeerde Twitter ook als razendsnel communicatiemiddel om te informeren over waar welke hulp beschikbaar was, welke extra bussen werden ingelegd en waar je die kon nemen, ...

Op die manier heeft Twitter met z'n hashtags dus heel wat geluk gebracht: voor ongeruste ouders die iets vernamen van zoon of dochter, voor rondzwalpende festivalgangers die opvang vonden, voor mensen die terug naar huis gingen en een lift kregen,...

Dit is trouwens een zeer intense vorm van geluk: geluk gegenereerd door een crisismoment.
Of zoals omschreven door Ferguson:

  • People seem most to be happy when placed in the middle of difficulties, and obliged to employ the powers they possess.
  • The most animating occasions of human life are calls to danger and hardship, not invitations to safety and ease.
Dit klinkt misschien eigenaardig, maar denk maar eens aan een hachelijke situatie waarin je zelf ooit verkeerde. Hoe opgelucht en gelukkig heb je je toen niet gevoeld wanneer je de uitweg bereikte, of de helpende hand nabij was.

Jammer genoeg (of net eerder gelukkig genoeg) is het geluk dat we ervaren door zulke crisismomenten heel intens en kracht, maar ook heel vergankelijk. Om dus een duurzaam gelukkig gevoel te ervaren, is er dus meer nodig dan enkel een crisismoment.
En wees gerust, dat "meer" bestaat ook, waardoor we niet van crisismoment tot crisismoment moeten leven om toch maar gelukkig te zijn.

Dat "meer" is zeer ruim, en kan voor ieder van ons weer net ietsje anders liggen. Zeer ruim samengevat, kunnen we wel stellen dat dat "meer" zit in zelfontwikkeling en het gevoel van "dingen te doen die er toe bijdragen" ofte "zinvolle" dingen.
The Happiness Factory helpt je graag om deze duurzame vorm van geluk te vinden.
Of om het met een hashtag uit te drukken: #THFhelpt




.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten