The Happiness Factory Blog

zaterdag 27 augustus 2011

Coaching, vandaag werken aan de toekomst van morgen!

Tijdens mijn laatste vakantie, een paar weken geleden, viel het mij op hoe mijn aandacht steeds werd afgeleid naar de de vele "studieobjecten" die zich rond mij bevonden. Zelfs al ben je op vakantie, dan kun je het knopje van "coach zijn" niet uitschakelen. Dat in combinatie met mijn vaderrol - die zich samen met m'n zoontje al 14 maanden aan het ontwikkelen is - maakte dat ik vooral lette op hoe families hun vakantie beleven, hoe ze met elkaar omgaan, of er spanningen aanwezig waren of alles eerder van een leien dakje liep,...

Je ziet dan net zoveel verschillen als dat je families ziet. Je ziet heel gestroomlijnde families, en je ziet families waar het elke minuut vechten is om vooruit te komen.
Naast deze extremen heb ik toch moeten vaststellen dat het merendeel van de opvoedings- en omgangsmethoden die ik ouders heb zien gebruiken, me helemaal niet aanspreken. Bovendien kon ik ook vaststellen dat die methoden helemaal niet effectief waren. Of om het anders te zeggen: datgene wat de ouder ermee wou bereiken, liep uiteindelijk toch wel anders af...


Mijn vaststelling is dan ook simpel: er zijn te weinig ouders die een coachende ingesteldheid, houding en attitude aannemen tov hun kinderen.
Je kunt je dan natuurlijk de vraag stellen of die ouders meer effectief zouden zijn wanneer ze wel die coachingsattitude zouden aannemen.
Deze vraag is net dezelfde vraag die speelt in je eigen leven:
Waarom kan een coach nuttig zijn voor sommige stappen in mijn leven?
Of de vraag die speelt in de bedrijfswereld:
Kan coaching werkelijk resultaten opleveren of is het sneller en efficiënter om het op een andere manier aan te pakken?
Of in sommige extremere situaties:
Coaching is toch maar soft gedoe, uiteindelijk moeten de mensen luisteren naar wat de baas zegt!

Over die universele vraag of en waarom coaching werkt, is al heel wat onderzoek verricht en er werd al heel wat over geschreven. Bovendien zal elke coach weer net zijn nuances leggen en die dingen benadrukken die bij hem goed werken.
Onmiskenbaar is wel dat coaching vanuit een aantal basisprincipes vertrekt, die er voor zorgen dat het geheel resultaatgericht is, gebaseerd is op een wederzijds vertrouwen en geloof, en je met zachte en vastberaden hand dwingt om de dingen niet zomaar onaangeroerd te laten of voorbij te laten gaan.
Dit maakt dat coaching op zich veel minder soft is dan velen zouden denken. Coaching is erop gericht om resultaat te halen. Coaching is er wel op gericht om dat resultaat te behalen vanuit de coachee zelf (=diegene die gecoacht wordt), en dus geen oplossingen of antwoorden zomaar aan te reiken. Hierdoor ontstaat een heel duurzame, gedragen oplossing, en laat je personen verder gaan dan waar ze ooit zelf hadden kunnen geraken.
En als klap op de vuurpijl is een 'echte' coach gepassioneerd door wat hij doet, waardoor de 'drive', het enthousiasme en de inspiratie eraf druipen en vervat worden in een persoon met een volledige coachingsattitude. Deze positieve aandacht en uitstraling werkt op zich al een verbetering of vooruitgang in de hand.
Dit is zoals ik de essentie van coaching zie. Uiteraard zijn er daarnaast nog een hele reeks trucs, theorieën, methoden, en tools die je daarvoor kan aanwenden. Al die zaken kunnen echter niet zonder bovenstaande sleutels tot succes, die zowel op individueel vlak, als in het bedrijfsleven, alsook binnen families kunnen toegepast worden.

Dat coaching ook zeker binnen families werkt, wordt grotendeels ook aangetoond door Triple P - Positive Parenting Program ®. Dit is een opvoedingsprogramma gebaseerd op meer dan 25 jaar wereldwijd klinisch onderzoek. In deze opvoedingsmethode herken ik heel veel van wat coaching is. Het gaat trouwens net als coaching veel verder dan enkel de methode, er hangt ook een groot attitude stuk aan.

Triple P ® bezit trouwens ook een filosofisch karakter, want het wordt ook heel bewust ondersteund vanuit de overheden van verschillende landen. Op die manier wordt positief opvoeden gestimuleerd en verspreid via bestaande kanalen (voor België bijvoorbeeld via Kind en Gezin). De achterliggende filosofie is duidelijk: wanneer je vandaag werkt aan de opvoeding van de kinderen, werk je aan de toekomst van morgen!


Met coaching nemen we onze toekomst vandaag in handen!


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten