The Happiness Factory Blog

woensdag 27 januari 2016

Het draait NOOIT om geld, het draait NOOIT om tijd.


Tussen Kerst en Nieuw stond er op het Steenplein in Antwerpen een grote glijbaan opgesteld. Je kon er met een soort bootje (opgeblazen banden) af schuiven. 2 € voor een ritje. 2 € voor hooguit 10 seconden plezier.
Het gevaarte stond opgesteld net naast de Kerstmarkt, en had dus het heel wat bekijks en een grote aantrekkingskracht. Want, och, wat is nu 2 €.

Ik vraag me af of die jolige schuivers zich realiseerden dat ze schoven aan een uurtarief van 720€/uur (of ook wel 5.760€/dag). Toch wel een stevig bedrag, niet?
Maar blijkbaar was er iets wat deze mensen voldoende aansprak om met volle overtuiging dit bedrag te betalen.

Een ander voorbeeldje: Een dikke week geleden scheurde onze warmwaterboiler, en liep er zo'n kleine 80 liter water vanaf de zoldertrap tot in de gang, 2 verdiepingen lager. Plotseling chaos, plotseling zonder verwarming en plotseling zonder warm water. In wat tot nu toe de koudste week van de winter is geweest, en in een gezin met 4 kindjes, was dit niet echt een comfortabele situatie.

Ik kan je ook vertellen dat we hier niet echt op zaten te wachten. Mijn agenda stond nog aardig vol met andere zaken die mijn aandacht vroegen, en qua budget is het niet dat we zomaar 5.020€ in de schuif gereserveerd hebben klaarliggen voor het geval er ooit eens iets met die boiler zou gebeuren.
Het kwam dus vrij ongelegen.

De nood was duidelijk wel groot. Afspraken opschorten, aandacht richten op het selecteren van de juiste -en snelle- vervanging, en het budget vrijmaken, werden direct prioriteit nummer 1. Enkele dagen later zaten we terug droog en warm, en had ik met plezier een paar duizend euro overgedragen aan de loodgieter.

Een tijdsinvestering vanuit tijd die ik eigenlijk niet had, en betaald met geld dat daar eigenlijk niet voor bedoeld was.


Conclusie uit beide voorbeelden: het draait NOOIT om geld, en het draait NOOIT om tijd!
Als de nood of de wens/behoefte groot genoeg is, dan overstijgt het alles wat al gepland stond, en krijgt geld plots een andere invulling.

Dus als jij een service provider bent die regelmatig te horen krijgt dat je te duur bent, dat je niet kan factureren wat je echt waard bent, of dat het qua moment nooit goed uitkomt voor je klanten, dan wordt het hoog tijd om eens te kijken hoe sterk jij de échte nood van je klanten wel of niet afdekt.
Want eenmaal je dat doet, betalen je klanten je met plezier elk bedrag, en is het altijd het juiste moment!



Nood om eens te reflecteren op je aanbod en hoe dat de échte noden afdekt?

Maak dan nu je afspraak bij TheHappiness Factory. Ik help je er graag op te reflecteren, want gelukkige aanbieders maken gelukkige klanten (en voor gelukkige klanten is het moment altijd juist, en zij betalen met plezier)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten