The Happiness Factory Blog

dinsdag 5 januari 2016

Hoe je ballast kunt vermijden in je ToDo-lijst


Tussen Kerst en Nieuw ben ik er weer eens helemaal tussenuit geweest. Veel tijd voor het gezin en de familie, weg van het werk, weg van de ToDo's en weg van de mails.

Bij het terug opstarten na een weekje 'afkicken', deed ik echter een bijzondere ontdekking...
Een 240 ongelezen emails die op me stonden te wachten, en een 70-tal 'overdue' taken die me aanstaarden.
Op zich niet zo bijzonder, want dat zal voor velen wel héél herkenbaar zijn.

Het meest bijzondere was dat wanneer ik door die ellenlange lijst van ongelezen mails en 'overdue' taken ging, ik me vooral realiseerde dat het merendeel daarvan simpelweg ballast is (of was, want ik heb er met veel plezier afscheid van genomen).
En dat is niet de eerste keer dat ik deze vaststelling doe.
Begin november zijn we ook een weekje op vakantie geweest, en bij de terugkeer had ik net hetzelfde gevoel. Ook toen heb ik een hoop ballast overboord gesmeten, en blijkbaar op 2 maanden tijd toch weer terug een hoop nieuwe ballast verzameld.

Klinkt herkenbaar?
Dan is de oplossing eenvoudig: meer op vakantie gaan, helemaal ontkoppelen van het werk, en daarna terug verder gaan met enkel de écht belangrijke zaken :-)

Niet haalbaar om meer op vakantie te gaan?
Dan kun je misschien wel meer ontkoppelen!

Een verhaaltje om het te illustreren:
Warren Buffett was in gesprek met zijn privé piloot. De man was al zo lang bij Buffett in dienst, dat Warren zich onmogelijk kon voorstellen dat deze job voor de piloot de enige ultieme roeping in z'n leven was. 
Buffett vroeg de piloot om een lijst op te maken van de 25 allerbelangrijkste dingen die hij in zijn leven wou realiseren. Daarna werd de uitdaging nog iets groter, en moest hij uit die lijst de 5 absolute toppers omcirkelen. 
Het werd pas echt interessant wanneer Buffett vroeg wat de man ging doen met de 20 andere dingen die hij niet omcirkeld had, en vroeg: "Wat is jouw plan om die ook tot een succes te maken?". Het antwoord van de piloot was dat hij hoofdzakelijk zou focussen op de 5 toppers, en tussendoor -wanneer er tijd voor was- zou hij ook nog wel aan de andere 20 werken, met evenveel toewijding en aandacht. 
Dat was het moment waarop Buffett de piloot heel streng en serieus in de ogen keek, en zei: "Je hebt het mis. Alles wat je niet omcirkeld hebt, is zonet je 'kost-wat-kost-te-vermijden'-lijst geworden. Wat er ook gebeurt, deze 20 dingen krijgen totaal geen enkele aandacht, totdat je volledig succesvol bent met je 5 omcirkelde toppers."

Wil jij ballast vermijden in je ToDo-lijst en super succesvol zijn in datgene wat je wel doet?
Stel dan vooral je eigen 'kost-wat-kost-te-vermijden'-lijst op!


Kun je daar hulp of extra inspiratie bij gebruiken, contacteer dan The Happiness Factory.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten